Primele 1000 de zile, cruciale în sănătatea copilului tău din punct de vedere al alimentației, încep în momentul concepției și se încheie cu aniversarea primilor doi ani de viață. Importanța alimentație mamei în timpul sarcinii este primul pas în asigurarea unei vieți sănătoase a copilului și a unei dezvoltări optime

Această perioadă de oportunități continuă acum cu alăptarea. Alăptarea este o altă parte importantă a rolului pe care îl joacă mamă în asigurarea nutriției optime a copilului. Hrănirea cu lapte matern trebuie să înceapă la câteva ore de la naștere și să continue în mod exclusiv pentru primele 6 luni de viață. Organizația Mondială a Sănătății recomandă continuarea alăptării până la vârstă de 2 ani și chiar mai mult, dacă acest lucru este posibil.

Laptele matern este cel mai bun aliment pentru copilul tău iar beneficiile se vor simți pe tot parcursul vieții lui: ajută la scăderea presiunii arteriale, a colesterolului, reduce riscul de diabet de tip 2 și de obezitate. Copiii alăptați s-au evidențiat prin capacități cognitive superioare, de asemenea.

Beneficiile alăptării sunt evidente și pentru mamă, dovedindu-se științific că reduce riscul de cancer ovarian și de sân și scade rată obezității în următorii ani de viață. Ajută de asemenea și la atingerea greutății normale și la evitarea depresiei postnatale.

Menținerea sănătății tale în timpul alăptării trebuie să fie o prioritate. De aceea, trebuie să urmezi niște reguli sănătoase de alimentație și de viață: include în dietă ta hrană bogată în nutrienți (vitamine, acizi grași, proteine, fibre), hidratează-te bine și consumă o cantitate suficientă de mâncare. Alăptarea te va face să consumi între 300 și 500 calorii în plus pe zi, de aceea este esențial să nu sări peste mese.

Alăptarea este importantă pentru sănătatea copilului tău și pentru dezvoltarea sistemului sau imunitar. Transferul de anticorpi dintre organsimul mamei și cel al copilului începe încă din pântec și continuă pe timpul alăptării. Alăptarea este o barieră de protecție împotrivă infecțiilor gastrointestinale și respiratorii și ajută la prevenirea alergiilor.

Laptele matern ajută, de asemenea, la maturizarea sistemului digestiv al copilului, acesta fiind ușor de digerat, excluzându-se astfel probleme precum diareea sau constipația, care afectează copiii în proporție de 10%. Formarea microflorei intestinale este foarte importantă pentru sănătatea copilului și în formarea imunității, iar laptele matern are o mare contribuție.

După perioadă petrecută în pântec, în care copilul deja s-a familiarizat cu arome provenite din alimentația ta, prin transferul placentar, în timpul alăptării el va avea oportunitatea de a simți și mai bine gustul alimentelor pe care tu le consumi. Așa că, pe lângă nutrienții și anticorpii pe care îi primește prin lapte, cel mic se familiarizează cu arome ce îl vor ajută să înceapă mai ușor diversificarea. Nu evita alimentele cu gust intens, deoarece acest lucru îl va face să le accepte mai ușor când va lua contact cu ele, in timpul diversificării.

Continuă să menții un stil de viață sănătos și o alimentație echilibrată iar acest lucru se va refleta asupra stării tale de sănătate și își va pune amprenta asupra vieții copilului tău. Rolul mamei continuă să fie foarte important în formarea obiceiurilor alimentare ale copilului și acest lucru se va vedea în diversificare.