La sfârșitul celor 9 luni de sarcină îți va fi groază să te sui pe cântar: ai putea avea între 12 și 20 de kilograme în plus, în funcție de regimul tău alimentar. Uite ce să știi despre greutatea în sarcină și câte kilograme în plus sunt prea multe…

Corpul tău va trece printr-o mulțime de schimbări, pentru a putea aduce pe lume un bebeluș, iar kilogramele în plus sunt nu numai de așteptat, ci și recomandate, pentru ca sarcina să decurgă cu bine.

Aproximativ o treime din kilogramele pe care le iei în timpul sarcinii sunt ale bebelușului.

La naștere, un bebeluș cântărește, în medie, între 3,2 și 3,7 kilograme. Placenta, care hrănește bebelușul, are și ea aproape un kilogram, iar lichidul amniotic, cu rol de ”airbag” intern, pentru protecția bebelușului, cântărește aproximativ 1 kilogram.

Celelalte kilograme în plus sunt folosite de corpul tău, care se adaptează la marele moment. Uterul își mărește mult volumul (ceea ce se traduce prin 900 g în plus), volumul de sânge și fluide din organism crește (alte 2, 4 kg), sânii se măresc considerabil, pentru a putea produce laptele care va hrăni bebelușul, și cântăresc cu aproape jumătate de kilogram mai mult decât în mod obișnuit. Restul de kilograme sunt așa-numitele ”depozite maternale”, din care mama își va lua energia necesară pentru a alăpta.

Câte kilograme în plus?
În primul trimestru nu ar trebui să iei mai mult de 3 kilograme în greutate, în timp ce în a doua și a treia parte a sarcinii acul cântarului urcă mai repede. Între săptămânile 14 -28, creșterea în greutate poate fi de 300 – 450 g pe săptămână.
Paradoxal, în luna a noua greutatea poate scădea puțin (aproape un kilogram), chiar în condițiile în care regimul tău alimentar este același.

Nu numai numărul de kilograme acumulate în sarcină este important, ci și greutatea de la începutul sarcinii. Dacă atunci când rămâi însărcinată, greutatea ta este aproape de cea ideală, o creștere sănătoasă în greutate poate fi între 11 și 13 kilograme.

Dacă sarcina te-a prins ușor supraponderală, ar fi de dorit să nu iei mai mult de 9 -11 kilograme în plus, iar dacă erai deja obeză, nu este sănătos (pentru tine sau bebeluș) să iei mai mult de 9 kilograme, spun specialiștii.

În cazul unei sarcini multiple, este considerată normală o greutate în plus de până la 20 de kilograme. Prea multe kilograme în plus pot provoca probleme atât pentru tine (tensiune crescută, preeclampsie, diabet gestațional, probleme ale articulațiilor, hemoroizi, infecții urinare sau postpartum etc), cât și pentru bebeluș, care se poate naște cu probleme cardiace, defecte de tub neural sau risc crescut de diabet.

Cum să ții kilogramele sub control?

Cea mai bună metodă de a ține greutatea sub control este să fii foarte atentă la alimentația ta:

• Taie de pe lista de cumpărături alimentele bogate în grăsimi ”rele” (saturate și trans).
• Ferește-te de gustările dulci și alege în schimb meniuri bogate în carbohidrați complecși, care să-și dea energie pentru mai mult timp.
• Ține la îndemână gustări sănătoase (felii de morcovi sau țelină, fructe, câțiva biscuiți din ovăz, neîndulciți).
• Alege-ți cu grijă compania, dacă mănânci în oraș! Studiile au demonstrat că tindem să mâncăm aproape dublu și mult mai nesănătos atunci când ieșim la masă cu un grup mare de prieteni.