Mesele în familie nu mai sunt un obicei des întâlnit în zilele noastre, aşa cum era în trecut, însă acestea sunt cea mai bună cale de a preveni sau a depăşi problema “mofturilor la mâncare”. În mod realist, trebuie să admitem faptul că este destul de dificil ca o familie să reuşească să se adune în jurul mesei la aceeaşi oră pentru a mânca împreună. Motivele sunt nenumărate, în secolul în care trăim, însă dacă am reuşi măcar la sfârşitul săptămânii să luăm mesele împreună ar fi un beneficiu uriaş în formarea obiceiurilor copilului în ceea ce priveşte mâncarea şi dezvoltarea socială.

Stând împreună la masă (cu televizorul oprit, fără laptop, tabletă sau telefon) este oportunitatea perfectă pentru a interacţiona cu cei dragi. Cercetările arată că mesele în familie pot ajuta la dezvoltarea vocabularului copilului chiar mai bine decât cititul poveştilor cu voce tare.

Din punct de vedere nutrițional, studiile arată că acei copii care au experienţa meselor în familie consumă mai multe legume şi fructe şi mai puţine băuturi dulci. De asemena, aceşti copii sunt mai puţin predispuşi la obezitate în adolescență sau ca adulţi, dacă stau la masă în mod regulat cu familia în primii doi ani de viaţă.

Copiii îi copiază pe părinţi şi pe fraţii lor atunci când este vorba de mâncarea pe care o preferă, în consecinţă luând masa împreună cu familia ne va fi mai uşor să îi convingem să mănânce tipurile de mâncare pe care ne dorim să le consume. Exemplul bun al părinţilor este cheia.

Vei observa că micuţul tău va prefera să mănânce cu mâna şi nu cu tacâmurile, dar acest lucru este absolut normal. Este adevărat că se va murdări, dar acesta este un lucru bun. Lasă-l pe cel mic să exploreze şi să simtă diferite alimente cu propriile degete. Dacă cel mic trece printr-o perioadă în care refuză anumite alimente poate ajuta să laşi la îndemâna lui diferite fructe și legume de unde poate alege ceea ce îi place.

Este important să găteşti un singur fel de mâncare pentru toată familia. Adaugă în mâncare sarea, zahărul, sosul de soia sau condimentele după ce ai pus separat o porţie pentru copil. Încearcă să nu îi oferi alternative dacă nu vrea să mănânce mâncarea pe care ai pregătit-o deoarece în acest fel îşi va face un obicei din asta şi nu va mânca niciodată ceea ce vrei tu să mănânce. Este greu să nu îi dai o alternativă şi te temi că va suferi de foame, dar nu-ţi face griji, acest lucru nu se va întâmpla, copiii mici neavând capacitatea de a se înfometa. Şi, în plus, va învaţă o lecţie importantă pentru următoarea zi.

Mesele în familie trebuie să fie pline de veselie şi relaxare, iar acest lucru poate fi dificil de realizat dacă cel mic refuză să mănânce mâncarea bună pe care tu abia ce ai pregătit-o. Încearcă să nu faci mare caz din faptul că nu mănâncă ce i-ai pus în farfurie şi ia-i farfuria din faţă, fără să îi spui nimic, după aproximativ 30 minute. Dacă cel mic te vede furioasă este posibil ca în viitor să asocieze momentul mesei cu aceste sentimente mai puţin pozitive şi va deveni chiar şi mai dificil să îl convingi să stea la masă şi să mănânce împreună cu familia în următoarea zi. În plus, unii copiii adoră această atenţie care li se acordă, chiar dacă este dintr-un motiv negativ, şi vor continua să refuze mâncarea pentru a primi în continuare toată atenţia ta. Nimeni nu a spus că este uşor să formezi obiceiurile de alimentaţie ale unui copil.

În concluzie, efortul de a strânge toată familia în jurul mesei cât mai des posibil merită, iar efectele se vor vedea pe termen lung şi în amintirile pe care le vei strânge în timpul acestor momente.