Buna dezvoltare a bebelușului tău și chiar sănătatea lui depind în mare măsură de tine. Ajută-ți copilul să aibă un bun start în viață și ai grijă să-i oferi o alimentație echilibrată. Uite de ce vitamine, minerale și alți nutrienți are nevoie bebelușul tău, după vârsta de 6 luni, pentru se putea dezvolta bine și a crește sănătos.

Fier
• Lipsa de fier este cea mai comună deficiență nutrițională în rândul bebelușilor și copiilor. Netratată pe termen lung, anemia feriprivă din prima copilărie poate provoca deficiențe cognitive și o mulțime de alte probleme de sănătate. Atunci când începi diversificarea, este foarte important ca nevoia de fier a bebelușului să fie acoperită din alimentație, și dacă este cazul, iar pediatrul o recomandă, să administrezi suplimente de fier.
• Fierul din carnea roșie este cel mai ușor de absorbit de către organism, dar poți oferi bebelușului și alte alimente bogate în fier: fructe uscate (caise, stafide, prune, smochine), legume cu frunze verzi, dovleac, cartofi dulci, fasole și alte leguminoase, anghinare, broccoli, spanac.
• Ține cont de faptul că absorbția fierului este favorizată de vitamina C, așa că este bine să oferi la o masă un meniu bogat atât în fier, cât și în vitamina C.

Proteine
• Celulele, mușchii, toate organele cresc cu ajutorul proteinelor. Bebelușii au nevoie de mai multe proteine decât adulții (1,5-2 g de proteine/kilogram corp/zi), pentru că ritmul lor de creștere este mult mai rapid.
• Surse de proteine: carnea (mai ales carnea slabă, de vită), peștele, brânza, albușul de ou (de introdus cu mare atenție, din cauza pericolului de alergii!), laptele matern, formulele de lapte special preparate pentru copii (NU lapte de vacă, nepotrivit pentru alimentația bebelușului sub 1 an).

Zinc
• Zincul are un rol foarte important în buna dezvoltare și funcționare a sistemulului imunitar. Carnea, peștele, cerealele integrale, fasolea, porumbul, brânzeturile, ouăle și laptele sunt bune surse de zinc.

Calciu
• Ajută la creșterea oaselor și dinților și este important pentru funcționarea mușchilor. De aceea, bebelușul tău are nevoie de meniuri bogate în calciu. Iaurtul, brânza, peștele gras, spanacul, broccoli, fasolea și alte leguminoase, semințele de susan, sucul de portocale sau laptele de soia sunt bogate în calciu.

Vitamina A
• Vitamina A este esențială pentru o bună creștere și dezvoltare, pentru sănătatea pielii, a ochilor și pentru buna funcționare a sistemului imunitar.
• Ficatul, peștele gras, dar și morovii, vegetalele cu frunze verzi și fructele și legumele galben-portocalii reprezintă o bună sursă de vitamina A. Fructele și legumele sunt bogate în carotenoide, folosite de corp în sintetizarea vitaminei A.

Vitamina C
• Este necesară pentru a forma colagenul, proteină care intră în compoziția pielii, țesuturilor, tendoanelor, ligamentelor și vaselor de sânge, și este esențială pentru absorbția fierului în organism.
• Ardei grași, broccoli, afine, coacăze, mure, mango, portocale sunt bogate în vitamina C. Atenție însă la fructele de pădure cu semințe mici, care pot provoca alergii copiilor cu teren atopic!

Vitamina D
• Esențială pentru absorbția calciului și buna dezvoltare a sistemului osos, vitamina D se sintetizează sub acțiunea razelor soarelui. În lipsa ei, copiii sunt afectați de rahitism. Cum bebelușii nu stau prea mult la soare (nici nu este indicat) se recomandă suplimentarea cu vitamina D. Aceasta se găsește și în uleiul de pește, ficat, ouă, dar medicul va recomanda o doză zilnică, în funcție de meniul bebelușului tău.

Pentru creșterea si dezvoltarea optima a copiilor Organizatia Mondiala a Sanatații recomanda alaptarea exclusiva pana la 6 luni, și continuarea alaptarii in paralel cu diversificarea, pana la varsta de 2 ani. Întotdeauna consultați doctorul, asistenta sau moașa pentru sfaturi cu privire la hrănirea bebelușului dumneavoastră.