Poftele în sarcină reprezintă un subiect pe larg dezbătut de lumea medicală. Unii specialiști spun că nu există dovezi științifice care să explice de ce apar poftele în sarcină, alții cred că poftele în sarcină nu sunt doar o formă de alint, ci reprezintă o modalitate prin care organismul atrage atenția viitoarei mămici asupra unui deficit în alimentație.

Peste 80% dintre însărcinate spun că au poftit la diverse alimente în timpul celor 9 luni. Psihologii cred că în mare parte, poftele apar pe principiul fructului interzis: poftim la acele alimente nu prea sănătoase, pe care ne ferim să le consumăm în timpul sarcinii, iar frustrarea naște pofte. Această teorie poate fi atacată ușor, însă, de vreme ce nu toate gravidele poftesc la cartofi prăijiți și munți de înghețată.

Toate poftele în sarcină pot fi explicate – cred alți specialiști. Ele nu reprezintă altceva decât o modalitate prin care corpul nostru trage un semnal de alarmă: că noi și bebelușul suntem privați de un nutrient important.

 

Dacă ți-e poftă de murături, ai putea fi deshidratată. Cum murăturile sunt foarte sărate, de obicei bei apă după ele, iar pofta de murături este felul corpului de a-ți cere mai multă apă pe care tu nu simțeai nevoia să o bei. Atunci când simțim senzația de sete, suntem deja deshidratați, ne avertizează specialiștii. Cum în timpul sarcinii, inima pompează mai mult sânge, pentru a asigura și dezvoltarea bebelușului, este important ca viitoarea mamă să se hidrateze corespunzător.

Când îți e poftă de gheață, care nu este tocmai un aliment, ai putea fi anemică – avertizează specialiștii. Asta nu pentru că gheața ar conține fier, ci pentru că ajută la calmarea senzației de limbă umflată, un simptom care indică o anemie feriprivă. Ai grijă să introduci în alimentația ta cât mai multe alimente bogate în fier: carne, spanac, broccoli, varză kale, sparanghel. Uite un meniu care își asigură o parte din doza zilnică recomandată de fier.

Pofta de ciocolată poate fi un pretext de a mânca ceva dulce, care să-ți dea un strop de energie sau să te alinte după o zi obositoare, dar poate indica și o deficiență de magneziu. Ciocolata de calitate, în special cea amăruie, este bogată în magneziu. Dacă nu vrei să te trezești cu prea multe kilograme în plus la sfârșitul sarcinii înlocuiește ciocolata cu banane, orez brun, fasole verde sau spanac, toate alimente bogate în magneziu.

Ce să știi despre Pica?

Nu toate poftele în sarcină sunt sănătoase. Dacă simți nevoia să mănânci săpun sau reviste sau dacă nămolul ți se pare brusc apetisant, adresează-te imediat medicului care îți monitorizează sarcina. Apetitul pentru substanțe necomestibile, denumit Pica, poate indica deficiențe în organism, dar poate fi și un simptom pentru unele comportamente din spectrul obsesiv-compulsiv.