Când atinge vârsta de 2 ani, copilul tău ar trebui să aibă trei mese  pe zi, plus una sau două gustări. Acum poate mânca aceeaşi mâncare ca restul familiei, şi cum abilităţile lui de comunicare se îmbunătăţesc pe zi ce trece, va participa activ la alegerea meniului şi la mesele în familie.

Este important să nu îi impui să mănânce ceva ce nu vrea sau o anumită cantitate de mâncare, masa nu trebuie să fie marcată de conflicte. Pe de altă parte, însuşirea unor obiceiuri alimentare sănătoase este responsabilitatea întregii familii, copilul mic luându-i ca exemplu pe cei din jurul său. Mesele în familie sunt startul ideal în observarea şi însuşirea unor bune obiceiuri nutriționale.

La vârsta de 2 ani vei remarca şi îmbunătăţirea „manierelor” la masă ale copilului. Va putea să folosească lingura, să bea din pahar sau cană folosindu-se de o singură mâna şi să mănânce singur mai multe tipuri de alimente. Deşi poate mânca singur, încă nu poate mesteca foarte eficient şi există riscul de a se îneca atunci când mâncarea nu este mărunţită bine. Mai ales atunci când este grăbit să se întoarcă la joacă. Sunt de evitat: nucile, morcovii întregi, cireşele, bomboanele, boabele de struguri.

În mod ideal, copilul de 2 ani ar trebui să mănânce câte ceva din cele 4 grupe de alimente în fiecare zi:

  1. Carne, pește, ouă
  2. Lapte, brânză, iaurt
  3. Fructe şi legume
  4. Cereale, cartofi, orez, produse făinoase

Totuşi, nu este cazul să te alarmezi dacă refuză anumite alimente din cele 4 grupe. Mulţi copii mici refuză alimente sau insistă să mănânce doar unul sau două tipuri de alimente. Cu cât vei insista mai mult să mănânce ceva, cu atât el se va opune mai hotărât. Soluţia este să îi oferi  o varietate mare de mâncare şi să îl laşi să aleagă. În cele din urmă va reuşi să îşi formeze singur o dietă echilibrată, bazată pe gusturile lui. Oferă-i mâncare pe care o poate prinde cu mâna, îi va da un sentiment de autonomie şi îl va încuraja să mănânce o gamă variată de alimente.

Dacă cel mic mănâncă prea puţină carne, este posibil să aibă nevoie de un supliment de fier sau să consume mai multe legume bogate în fier. Consumul ridicat de lapte (mai mult de 960 ml/zi) poate afecta absorbţia eficientă a fierului. O cantitate de 480 ml/zi de lapte va asigura cantitatea necesară de calciu pentru creşterea oaselor, fără să afecteze asimilarea fierului. În plus, Vitamina D poate fi suplimentată, mai ales dacă cel mic nu îşi petrece suficient timp la soare.