Crampele apar cel mai des în zona gambei şi tălpii piciorului, în timpul nopţii, începând cu cel de-al doilea trimestru. Deşi nu se cunosc exact cauzele pentru care ele apar în timpul sarcinii, există diverse teorii care dau vina pe oboseală, din cauza greutăţii, pe comprimarea vaselor de sânge de la picioare şi chiar pe dietă – un exces de fosfor şi o deficiență de calciu sau magneziu. Şi bineînţeles, se poate da vina şi pe hormonii de sarcină, ei fiind cauza multor neplăceri în sarcină.

Cum nu avem un răspuns pentru cauza apariţiei crampelor, ce putem face este să luăm câteva măsuri de prevenţie care s-au dovedit a fi eficiente:

  • Exerciţiile de întindere a muşchilor gambei, înainte de somn, pot ajuta la prevenirea crampelor musculare. Aşează-te la o lungime de braţ faţă de perete şi aşează palmele pe perete. Apleacă-te în faţă, ţinând călcâiele pe podea. Menţine poziţia pentru 10 secunde şi apoi relaxează pentru 5 secunde. Repetă exerciţiul de 3 ori.
  • Alternează perioadele de activitate cu perioadele de odihnă şi sprijină-ţi picioarele pe o pernă când stai întinsă în pat, cât se poate de des.
  • Hidratează-te bine cu cel puţin 8 pahare de lichid pe zi.
  • O dietă echilibrată care include mult calciu (iaurtul este o soluţie bună, ajutând şi în combaterea constipaţiei) şi magneziu (bananele, cerealele, seminţele şi nucile conţin mult magneziu). Nu lua niciodată suplimente de vitamine şi minerale în timpul sarcinii, fără sfatul medicului.
  • Alege încălţări comode.

Dacă totuşi apar crampe, întinde muşchiul gambei şi încearcă să te plimbi încet. Ridică apoi picioarele pe o pernă pentru a evita recidiva. Un duș cald şi un masaj ajută, de asemenea.