Ţi-ai dori să îl poţi proteja pe micuţul tău de asediul numeroaselor bacterii şi virusuri la care este expus zilnic? Din păcate, “a se îmbolnăvi” face parte din „meseria” de a fi copil. Fiecare dintre noi intră în această lume cu un sistem imunitar imatur şi care se maturizează prin lupta pe care o duce cu bacteriile, virusurile şi alte organisme. De aceea, 6-8 răceli, viroze, infecţii pe an sunt considerate normale de către medici.

Atunci când funcţionează bine, sistemul imunitar luptă împotriva organismelor precum bacterii, virusuri, ciuperci şi paraziţi. Toţi copiii sunt expuşi acestor patogeni, însă expunerea nu înseamnă că se vor îmbolnăvi. Un sistem imunitar asigură un scut natural împotriva bolilor, şi cum protecţia totală a copiilor împotriva bacteriilor este imposibilă, ce ne rămâne de făcut este să le întărim sistemul imunitar.

Expunerea la diferite virusuri şi bacterii întăreşte sistemul imunitar al copilului. Însă dacă cel mic este extrem de sensibil la îmbolnăviri, este bine să luăm câteva măsuri pentru a întări sistemul lui imunitar. Cele mai eficiente metode de stimulare a sistemului imunitar sunt: alăptarea, nutriţia potrivită, o atitudine pozitivă, un mediu non-toxic, odihnă şi exerciţiul fizic.

Alăptarea

Este recomandat să alăptezi cât se poate de mult: până la vârsta de 6 luni în mod exclusiv şi cel puţin până la vârsta de 2 ani, în paralel cu mâncarea solidă. Laptele matern asigură factorii necesari pentru protecţia bebeluşului împotriva bolilor şi îi asigură toţi nutrienţii de care are nevoie, inclusiv acizi graşi. Bebeluşii alăptaţi sunt mai puţin sensibili la infecţii decât cei hrăniţi cu formulă de lapte.

Nutriţia potrivită

Nutriţia potrivită este esenţială pentru dezvoltarea şi menţinerea unui sistem imunitar sănătos şi puternic. Deficienţele de nutriţie pot fi responsabile de probleme cronice de imunitate deoarece devine mai uşor pentru bacterii sau virusuri să pătrundă atunci când lipsesc nutrienţi importanți:

Cei mai mulţi din nutrienţi pot fi obţinuţi din mâncare (fructe şi legume proaspete, nuci, seminţe şi cereale integrale.

Acizii graşi esenţiali sunt importanţi pentru sistemul imunitar şi sistemul nervos central, se găsesc în unele uleiuri de seminţe şi în uleiul de pește. Uleiul din ficat de cod este o sursă foarte bună de acizi graşi esenţiali pentru cei mici.

Evitarea zahărului ajută la creşterea imunităţii deoarece zahărul reduce cantitatea de celule albe din sânge care ajută la distrugerea bacteriilor care duc la boală. De aceea se întâmplă ca cei mici să se îmbolnăvească după un eveniment la care au consumat multe produse cu zahăr. Poţi preveni această problemă cu vitamina C şi echinacea administrate cu câteva zile înainte şi câteva zile după eveniment.

Probioticele sunt utile în special dacă cel mic a fost tratat frecvent cu antibiotice. Ele sunt bacterii benefice din tractul intestinal care nu lasă bacteriile „rele” să pună stăpânire pe sistemul digestiv. Aceste bacterii sunt esenţiale pentru sistemul imunitar.