Depresia prenatală este surprinzător de des întâlnită, afectând 15-25% dintre femeile însărcinate. Este adevărat că aceasta este o perioadă de maximă fericire pentru toţi părinţii, însă este posibil să fii copleşită de ceea ce va urma, iar la acestea se adaugă efectul hormonilor de sarcină.

De ce apare depresia în sarcină?

Nimeni nu poate spune cu exactitate care este cauza, însă există câțiva posibili factori:

  • Hormonii afectează în mod direct chimia creierului care controlează emoţiile şi stările. Sunt acei hormoni care declanşează şi emoţiile premenstruale şi se pare că femeile care au simptome premenstruale puternice sunt mai expuse riscului de a suferi de depresie în timpul sarcinii.
  • Antecedente de depresie
  • Genetica. Depresia poate fi moştenire de familie. Dacă în familia ta există cazuri de depresie, este posibil să ai un risc ridicat de depresie în sarcină.
  • Evenimente stresante
  • O sarcină cu probleme. Grijile pe care o sarcină dificilă sau o sarcină pierdută în trecut pot duce la depresie prenatală.
  • Probleme ale tiroidei. Nivelul hormonului tiroidian care reglează felul în care organismul tău foloseşte şi depozitează energia din mâncare, poate fluctua în timpul sarcinii, ceea ce duce uneori la depresie.

Diagnosticarea depresiei în sarcină

Simptomele depresiei  pot fi dificil de identificat deoarece acestea pot părea “normale” pentru sarcină: somnolenţă, modificări ale apetitului, lipsa interesului pentru sex, anxietate, lipsă de concentrare şi instabilitate emoţională. Ceea ce nu este normal, însă, este să te simţi tristă, fără speranţă şi fără chef de viaţă, în special dacă aceste sentimente nu te lasă să mănânci şi să dormi normal şi să ai grijă de ţine. Dacă ai îndoieli în legătură cu normalitatea acestor stări, este bine să discuţi cu medicul tău.

Simptomele depresiei:

  • Tristeţe şi nelinişte
  • Plâns
  • Dorinţa de a te retrage departe de prieteni şi familie
  • Pierderea interesului faţă de activităţi care altădată îţi făceau plăcere
  • Pierderea în greutate
  • Creştere excesivă în greutate
  • Oboseală şi lipsa energiei
  • Probleme legate de somn
  • Probleme legate de concentrare
  • Dureri de cap, probleme de stomac

Cum poţi combate depresia?

Primul pas este să faci schimbări în stilul tău de viaţă. Să ai grijă de tine, emoţional şi fizic, trebuie să fie prioritatea numărul 1:

  • Odihneşte-te cât mai mult posibil. Oboseala poate intensifica schimbările de stare, care de altfel sunt normale în sarcină, de aceea este important să te odihneşti.
  • Petrece mult timp afară pentru a reduce stresul şi simptomele de depresie.
  • Nu încerca să faci totul singură şi dă-ţi timp pentru a finaliza proiectele. Nu trebuie să decorezi camera copilului, să reorganizezi dulapul şi să faci cumpărături într-o singură zi. Dacă ai nevoie de ajutor, apelează la partenerul tău.
  • O dietă echilibrată ajută la echilibrarea stărilor emoţionale. Evită cofeina, zahărul şi mâncarea procesată. Alimentele bogate în acizi graşi omega 3 (nuci şi pește) ajută la scăderea riscului de depresie.
  • Fă mişcare. Exerciţiile regulate cresc nivelul endorfinelor şi ajută la stabilizarea stărilor.
  • Petrece timp cu prietenii şi familia.
  • Evită schimbările majore care produc stres.
  • Vorbeşte despre ceea ce simţi. Dacă eşti îngrijorată în legătură cu viitorul caută susţinerea partenerului, a familiei şi prietenilor.