Autodiversificarea (BLW- Baby-led weaning) înseamna să uiţi de piureuri şi lingurita şi, pur şi simplu, să laşi copilul să se hrănească singur. Ca şi diversificarea tradiţională, este potrivită pentru bebeluşi începând de la vârsta de 6 luni. Cu alte cuvinte, autodiversificarea este modul natural de introducere a solidelor.

Mulţi părinţi urmează BLW sau autodiversificarea fără să se gândească la asta. Acest lucru este valabil mai ales în cazul copiilor care au fraţi mai mari. Bebeluşilor le place să-şi copieze fraţii mai mari. Ei încearcă adesea să apuce alimentele de pe farfuriile fraţilor şi sunt fericiţi că pot explora.

Când se poate începe autodiversificarea la bebeluşi?

Dacă te întrebi care este vârsta bună pentru a începe autodiversificarea la bebeluşi, râspunsul este acesta: începând cu 6 – 8 luni. Bebeluşii pregătiţi de autodiversificare ar trebui să fie capabili să stea în şezut fără ajutor, să-şi ţină capul şi pieptul drept şi ferm, şi ar trebui să poată apuca alimentele. Un alt semn că bebeluşul tău este pregătit pentru autodiversificare este abilitatea sa de a-şi coordona gura, mâinile şi ochii, astfel încât este capabil să aleagă alimentele şi apoi să le introducă în guriţă.

Sfaturi pentru succes:

  • Asteaptă până când bebeluşul este pregătit. Copilul tău ar trebui să poată să stea singur, într-un scaun înalt, să aibă o putere mai mare în muşchii gâtului şi să poată mişca alimente, în spatele gurii, cu mişcări, în sus şi în jos, ale maxilarului.
  • Continuă alăptarea. OMS (Organizatia Mondiala A Sănătăţii) recomandă diversificarea alimentaţiei bebeluşului de la 6 luni, în paralel cu alăptarea.
  • Supraveghează. Nu ai scăpat de supravegherea pe deplin în timpul mesei. Aşadar, continuă să socializezi şi să supraveghezi copilul la masă.
  • Începe cu alimente moi. Fructe moi, galbenuşuri gătite, carne marunţită, cereale pentru bebeluşi, paste şi legume gătite sunt toate opţiuni bune.
  • Pregăteşte aceste alimente pentru ca bebeluşul să le poată prinde uşor. Bucăţile de dimensiuni potrivite, tăiate în forme lungi, subţiri, rotunde, sunt cele mai uşor de manevrat pentru copilul tău
  • Ia în considerare aportul de nutrienţi. Chiar dacă bebeluşul alege ce mănâncă prin varietatea ofertei, asigură-te că există alimente bogate în glucide, proteine şi grăsimi sănătoase, dar si vitamine si minerale.
  • Pregăteşte-te pentru mizerie. Podeaua ta va arăta probabil cât de rău se poate, dar bucuria de a-ţi vedea bebeluşul alegând alimente şi mâncând de unul singur este inegalabilă.
  • Luaţi masa împreună. Permite-i copilului tău să mănânce la masă în timpul meselor de familie. Chiar mai bine: oferă-i copilului câteva dintre ingredientele care îţi alcătuiesc felul de mâncare.

Care sunt recomandările pentru o diversificare corectă?

Oferă-i copilului o selecţie de alimente “finger foods” (care pot fi apucate cu mână) potrivite vârstei sale. Hrana va fi porţionată astfel încât să poată fi apucată şi manevrată uşor de către bebeluş. Obiectivul tău este să îi oferi un spectru complet de culori de fructe şi legume. Diferitele culori arată ca aceste alimente conţin diferite vitamine şi minerale. Încearcă piersici portocalii, banane galbene, căpşuni roşii şi spanac verde. Carnea este bogată în fier şi zinc, dar poate fi dificil ca bebeluşii să o mănânce, aşa că oferă-i copilului o variantă cât mai uşoară de mestecat cu putinţă.

Alimente recomandate pentru autodiversificare: morcov fiert, păstârnac, pătrunjel, ţelină, gulie, broccoli, dovlecel, banană, pară, avocado, pepene galben, carne, ouă şi paste.

Nu riscă bebeluşul meu să se sufoce dacă încearcă autodiversificarea?

Una dintre grijile cu care se confruntă părinţii este cea legată de riscul sufocării sau a înecării bebeluşului atunci când încearcă să mănânce alimente întregi. Este perfect de înţeles să îţi faci griji. Cei care susţin autodiversificarea susţin că atât timp cât bebeluşii pot sta în poziţie verticală, ar trebui să fie totul bine. Faptul ca bebeluşii pot manipula şi controla cantitatea pe care o mănâncă şi o mişcă în spatele gurii atunci când sunt pregătiţi, înseamnă ca riscul sufocării este minim. Aminteşte-ţi că bebeluşii nu ar trebui lăsaţi niciodată singuri atunci când mănâncă. Este important să oferi alimente moi bebeluşului tău şi să eviţi oferirea de alimente cu sâmburi sau seminţe până când nu creşte.

Ce trebuie evitat

  • Evită sarea cu totul! Nu hrăni copilul niciodată cu alimente sărate. Bebeluşul are nevoie de mai puţin de un gram de sare pe zi şi el o obţine din laptele matern sau laptele formulă.
  • Evită mierea, alimentele cu conţinut de grăsimi, grăsimile saturate, zahărul şi ouale moi (poţi oferi galbenuș de ou bine fiert). Alte mâncăruri de evitat sunt: conserve, crenvurşti, salam, şuncă, alune, nuci, afumături, zahăr sau alimente procesate.
  • Nu uita ca un copil obosit sau supărat probabil că nu va coopera şi acesta ar fi un moment prost pentru autodiversificare.
  • O altă greşeală este supra-încărcarea cu noi alimente. Ca şi în cazul hrănirii prin piureuri, este recomandată introducerea unui aliment nou, la fiecare 4 zile, astfel încât reacţiile alergice să poata fi identificate.
  • Ține copilul departe de pericolul de sufocare cu alimente cum ar fi strugurii, stafidele, popcornul, legumele crude. Este de asemenea, o idee bună să te familiarizezicu manevra Heimlich la bebeluşi.
  • Nu ignora semnalele bebeluşului. Daca mâncarea este aruncată în toate direcţiile, înseamnă că bebeluşul s-a săturat.